"H ανθρωπότητα διαιρέθηκε σε δυο είδη ανθρώπων: Σε αυτούς που έχουν διαβάσει το Lord of the Rings και σε αυτούς που πρόκειται να το διαβάσουν’’  

The London Sunday Times, 1954

 

 

Για δεκαετίες ολόκληρες οι παραπάνω λέξεις πυροδότησαν τη φαντασία και έπλασαν τα όνειρα εκατομμυρίων αναγνωστών σε όλο τον κόσμο .Νέοι κόσμοι όχι απλά δημιουργήθηκαν αλλά εδραιώθηκαν στον ανθρώπινο νου ώστε το φανταστικό εξισώθηκε με τον κόσμο της Μέσης γης  για πλήθος ανθρώπων.

Τώρα δικαιολογημένα  ο καθένας ο οποίος δεν έχει διαβάσει το  lord of the rings (μάλλον πρόκειται να το διαβάσει..) θα αναρωτηθεί ’’καλά  μας τα πες ρε μεγάλε, αλλά πως γίνεται μια τριλογία από βιβλία να επηρέασε τόσο πολύ την φαντασία τόσων αναγνωστών;’’

Tο καταπληκτικό δεν είναι ότι ο Tolkien έγραψε απλά μια πολύ καλή ιστορία (τώρα μεταξύ μας υπάρχουν και καλύτερες) αλλά ότι αυτή η ιστορία είναι κομμάτι μιας ολόκληρης μυθολογίας ενός κόσμου (Middle earth) που τον βλέπουμε από την απαρχή της γέννησης του (Silmarillion) και ακολουθούμε όλη την ιστορία του, η οποία αν και καθαρά φανταστική είναι τρομερά αληθοφανής και « πραγματική» στη φαντασία του κάθε αναγνώστη. Έτσι  το έργο του Τolkien το οποίο είναι κυριολεκτικά τεράστιο και το μεγαλύτερο μέρος δεν έχει εκδοθεί (ο καημένος ο γιος του ο Christopher Tolkien ακόμα προσπαθεί να συντάξει με μια χρονολογική και μορφολογική σειρά μέρος  των ιστοριών του πατέρα του ,αν και δε νομίζω να τα καταφέρει άμεσα ,μάλλον ο εγγονός του είναι ο τυχερός ) επηρέασε ,επηρεάζει και θα επηρεάζει γενιές δρομολογώντας τα σύνορα φαντασίας που μόνο η middle earth μπορεί να προσφέρει.

 

 

 

 

 

 

Ο ΜΥΘΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

 

Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω ο Tolkien με το έργο του επηρέασε ριζικά την ανθρώπινη φαντασία άρα επηρέασε και τις τέχνες ως αποκύημα της σκέψης και δημιουργικότητας. Δεκάδες συγγραφείς έχουν επηρεαστεί από την ιστορία της μέσης γης και μυθιστορήματα ποιήματα ακόμα και έρευνες έχουν γραφτεί για το θαυμαστό αυτόν κόσμο. Ένα πάτημα για την διάδοση του έργου του Tolkien  δόθηκε και από την επική-μεσαιωνική μουσική που ένα μεγάλο μέρος αντιπροσωπεύει είτε άμεσα είτε έμμεσα  τον κόσμο αυτό. Παράλληλα αυτό που συναρπάζει στον κόσμο του Tolkien είναι οι καταπληκτικά λεπτομερείς περιγραφές τοπίων οι οποίες έδωσαν έναυσμα σε καλλιτέχνες για την οπτική απεικόνιση της  middle earth.Το μεγάλο παράπονο των απανταχού talkie fun  η κινηματογραφική απεικόνιση του κόσμου αυτού.

Έπρεπε να περάσουν 5 δεκαετίες ώστε η τεχνολογία του κινηματογράφου να καταφέρει να αγγίξει το επίπεδο ώστε να απεικονιστούν τα τοπία, ο μύθος  και οι χαρακτήρες του lord of the rings.Η μεταφορά της φαντασίας στην οθόνη δεν αποτελεί απλά μια προσμονή η ένα στόχο αλλά ένα όραμα ολόκληρων γενεών. Τελικά ο μύθος έγινε πραγματικότητα

Ένας ολόκληρος στρατός από ηθοποιούς, καλλιτέχνες ,ειδικούς οπτικών εφε, ιστορικούς ειδικευμένους στο μεσαίωνα, γλύπτες, μεταλλουργούς , μοντελιστες , φωτογράφους  , costume-make up designers μέχρι και γλωσσολόγους (?!) υπό την παραγωγή του Peter Jackson και με ένα αστρονομικό budget 270.000.000$ κατάφεραν (ελπίζω δηλαδή) να κάνουν αυτό το όραμα μια πραγματικότητα. Το αποτέλεσμα θα είναι τρεις ταινίες : fellowship of the ring,  the two towers , the return of the king   οι οποίες θα κυκλοφορήσουν τα Χριστούγεννα του 2001 ,2002 , 2003 αντίστοιχα. Ο μύθος ξεκινάει στις 19/12/2001 με το fellowship of the ring να κάνει ταυτόχρονα παγκόσμια πρεμιέρα. (Αμήν και πότε!)

 

 

 

 

ΣΕΝΑΡΙΟ

 

Στο πρώτο μέρος της τριλογίας ένα νεαρό hobbit ο Frodo Βaggins κληρονομεί ένα δαχτυλίδι αλλά αυτό δεν είναι ένα απλό δαχτυλίδι που βρίσκουμε στη μπιζουτιερα της γιαγιάς. Αυτό είναι το Ένα δαχτυλίδι ένα μέσο απόλυτης δύναμης με το οποίο ο Sauron (ο κλασικός άρχοντας του σκότους  κακός και μοχθηρός) θα μπορέσει να βασιλέψει στη Μέση γη.(πολλοί παραλλήλισαν τον sauron με τον Χίτλερ και τον πόλεμο του δαχτυλιδιού με τον β παγκόσμιο πόλεμο αλλά ο συγγραφέας το αρνήθηκε κατηγορηματικά).Έτσι ο Frodo με μια παρέα από νεαρά  hobbits(μικρόσωμα και κοντόχοντρα ανθρωπάκια που λάτρευαν το καθισιό και το φαΐ), ο κλασικός καλός και σεβαστός μάγος Gandalf ,o νάνος Gimli, to ξωτικό (elf) Legolas και δυο άνθρωποι ο Boromir και ο Aragorn πρέπει να διασχίσουν τη μέση γη για να πάνε το δαχτυλίδι στα cracks of doom εκεί που δημιουργήθηκε  και να το καταστρέψουν. Τέτοιο ταξίδι σημαίνει ότι πρέπει να εισχωρήσουν μέσα στη mordor περιοχή του σκοτεινού άρχοντα όπου υπάρχουν ολόκληρες στρατιές από Οrcs .(στο στόμα του λύκου δηλαδή).Άλλα για την ιστορία δεν γράφω γιατί είμαι σίγουρος ότι όλοι θα την ξέρετε (αμήν!)

 

 

ΠΑΡΑΓΩΓΗ

 

Ο Peter Jackson κάνει την φαντασία πραγματικότητα!!! Από νέος ήταν ένας tolkien fun αλλά τελικά έβαλε ένα στοίχημα με τον εαυτό του «ξεκίνησα με ένα στόχο : να  φέρω τους απλούς ανθρώπους που τους αρέσει το σινεμά στον φανταστικό κόσμο της middle earth με τέτοιο τρόπο που να είναι απολύτως πιστευτός και συγκλονιστικός». Από την αρχή ήξερε πως αυτό θα είναι πραγματικά δύσκολο και θα έπρεπε να τα δώσει όλα για όλα αλλά όπως και ο ίδιος λέει «αυτό είναι το λιγότερο που χρωστάμε στον Tolkien  και στους εκατομμύρια θαυμαστές σε όλο τον κόσμο!» Τρία ολόκληρα χρόνια πριν καν αρχίσουν τα γυρίσματα ξεκίνησε να μελετά τις λεπτομερείς περιγραφές των τοπίων ης μέσης γης ώστε όχι μόνο να βρει τα πραγματικά τοπία αλλά και να μπορέσει να τα μετατρέψει στα ονειρικά τοπία  του βιβλίου. Ακόμα και μετά από κάθε γύρισμα όχι μόνο ο σκηνοθέτης αλλά και οι ηθοποιοί ξαναδιάβαζαν το σημείο του βιβλίου ώστε να τονιστεί και η παραμικρή λεπτομέρεια Το δύσκολο στο ενχειρημα αυτό όπως λέει ο σκηνοθέτης ήταν ότι το φιλμ  πρέπει να προσεγγίσει όχι μόνο τους fun του είδους αλλά και ανθρώπους που δεν έχουν επαφή με το κόσμο αυτό. Έτσι έπρεπε να βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ των διαλόγων της ταινίας και της ιστορίας του βιβλίου για να επιτευχθεί το καλύτερο αποτέλεσμα.(ελπίζουμε)Το μόνο εύκολο σε όλη την υπόθεση  όπως λέει ο   Peter Jackson ήταν ότι τους χαρακτήρες  τους είχε σχηματίσει λεπτομερώς εξαρχής στο μυαλό του έχοντας τις περιγραφές του βιβλίου. Παράλληλα και οι ιδεολογικές προεκτάσεις του βιβλίου είναι αναγκαίο να εκφραστούν πλήρως .πχ. η κλασική μάχη μεταξύ καλού και κακού , η φιλία που επιζεί και στηρίζει τον άνθρωπο σε αντίξοες συνθήκες, το κουράγιο κ.α.

 

 

 

ΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΤΟΥΣ

Στο πρώτο βιβλίο παρουσιάζονται 9 διαφορετικοί χαρακτήρες  οι οποίοι ανήκουν και σε διαφορετικούς πολιτισμούς. Αυτή η διαφορά δεν έπρεπε να είναι επιφανειακή πχ απλά διαφορές στην ένδυση και στο make up αλλά «ουσιαστική» στον τρόπο ζωής, κίνησης , μάχης  ακόμα και στον τρόπο ομιλίας !!!!Γι αυτό μεγάλη βοήθεια πρόσφεραν όχι μόνο οι costume designers αλλά και οι ειδικοί μεσαιωνικών πολεμικών τεχνών όπου δίδαξαν τον καθένα να πολεμά με διαφορετικό τρόπο έτσι να τονιστεί η διαφορά μεταξύ ενός αρμονικά γρήγορου elf και ενός αργού αλλά δυνατού  dwarf. Αυτό που εξέπληξε εμένα προσωπικά είναι ότι επιστρατεύτηκαν ακόμα και γλωσσολόγοι για να μάθουν τους ηθοποιούς κατάλληλη προφορά  ώστε να διαφέρει ο τρόπος ομιλίας (αν και μιλάνε όλοι την κοινή γλώσσα της εποχής η προφορά είναι διαφορετική ανάμεσα σε ανθρώπους και  hobbit) .Εδώ θα πρέπει να τονίσω ότι ο ίδιος ο Tolkien επινόησε γλώσσα και γραφή  διαφορετική για κάθε πολιτισμό ξεχωριστά ακόμα και την προφορά!!(το μισό του Τhe Return of the King αποτελείται από παραρτήματα για την γλώσσα και την γραφή των πολιτισμών και χρονολογικών περιόδων της Middle earth).Παράλληλα  οι ηθοποιοί έπρεπε να είναι σε άριστη φυσική κατάσταση αφού έπρεπε να μάθουν όχι μόνο να μάχονται και να ιππεύουν αλλά ουσιαστικά να αντέξουν σε συνεχές γύρισμα 275 ημερών!!

 

 

 

 

Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

 

Το μεγάλο ερώτημα που είχε τεθεί είναι «πως μπορείς να  κατασκευάσεις ρεαλιστικά κάτι το φανταστικό? Η απάντηση βρίσκεται στην αρχαία κινέζικη παροιμία  :«η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά». Έτσι αναγκαία  ήταν η βοήθεια  της WETA limited , μιας ομάδας ειδικών σε κατασκευές ,ειδικών εφε, μακετών, και μοντελισμού. `Έτσι 120 τεχνικοί δούλευαν ανηλεώς χωρισμένοι σε 6 ομάδες όπου η κάθε μια είχε αναλάβει τις εξής εργασίες

      πλάσματα της μέσης γης

      Special effects

      Make up και προσθετικά

      πανοπλίες και όπλα

      μινιατούρες

      Model effects (και να με ρωτήσετε τι διάολο είναι αυτό δεν το ξέρω)

Παράλληλα ήρθαν σε συνεννόηση με τους ζωγράφους  Alan Lee και John Howe οι οποίοι έχουν δημιουργήσει δεκάδες έργα βασισμένα στο έργο του Tolkien. Αφού αρχικά δημιουργήθηκαν οι τα πρώτα σκαριφήματα  χαρακτήρων και τοπίων έπειτα αυτά έγιναν μινιατούρες και αφού τελειοποιήθηκαν  μετατράπηκαν σε πραγματικές διαστάσεις είτε στην φύση είτε ψηφιακά. Πολλά από τα σκηνικά κατασκευάστηκαν από πολυστυρενιο ένα υλικό το οποίο μπορεί να μοιάζει με παλαιό ξύλο ακόμα και με βράχο με κάθε παραμικρή λεπτομέρεια. Παράλληλα σχεδιάστηκε ένα μηχάνημα από τη WETA που ψέκαζε πολουρεθανιο(ένα είδος ελαστικού) έτσι ώστε μπορούσαν να φτιάξουν εκατοντάδες σκηνικά και αντικείμενα π.χ κράνη σπαθιά , πανοπλίες ( και εγώ νόμιζα ότι ήταν αληθινά ουα!!) Επιπρόσθετα θα έπρεπε να έχουν και τη κατάλληλη αντοχή γιατί εδώ που τα λέμε να γίνεται μάχη πάνω σε πλαστικό βράχο είναι λιγάκι κουλό.  

 

 

ΜΑΣΚΕΣ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ ΚΑΙ ΠΑΝΟΠΛΙΕΣ

 

Το άλλο εκπληκτικό ενχειρημα είναι ότι κάθε αντικείμενο που χρησιμοποιήθηκε είναι μοναδικό και κατασκευάστηκε ειδικά για την ταινία από ζωγραφιές και σκαριφήματα αφού η μέση γη είναι κάτι το τελείως φανταστικό. Δηλαδή φανταστείτε τους παρακάτω αριθμούς

      Περισσότερες από 900 χειροποίητες πανοπλίες

       Περισσότερα από 2.000 όπλα

      Περισσότερα από 100 χειροποίητα μοναδικά όπλα

       Περισσότερα από 20.000 αντικείμενα καθημερινής χρήσης σχεδιασμένα από καλλιτέχνες

       Περισσότερα από 1.600 ζευγάρια προσθετικών αυτιών  ποδιών ειδικά σχεδιασμένα

Η δουλειά των WETA ήταν τόσο εκπληκτική ώστε έβλεπες  ένα ξίφος τέλεια κατασκευασμένο και διαπίστωνες ότι ήταν από πλαστικό μόνο αν το έπαιρνες στα χέρια σου!! λέει ο σκηνοθέτης .Κατασκευάστηκαν τα πόδια και τα αυτιά των hobbit καθώς και τα πόδια και τα χέρια των Uruk-hai τόσο μοναδικά που νόμιζες ότι ήταν αληθινά. Μεγάλη προσοχή δόθηκε και στην απεικόνιση των διακοσίων μοναδικών  Orcs όπου μαύρες μοναδικές πανοπλίες που έμοιαζαν με τον σκελετό εντόμου  για να δημιουργήσουν  την γλοιώδη και τρομαχτική εμφάνιση των στρατιωτών του σκότους. Ακόμα και το αίμα τους στη μάχη σχεδιάστηκε ειδικά για την ταινία. Έτσι το look των σκοτεινών  υποτακτικών του κακού ολοκληρώθηκε με το αίμα και τη λάσπη των πεδίων της μάχης .

 

 

 

ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ ΣΚΗΝΙΚΑ

 

Το καλύτερο φυσικό σκηνικό ήταν τα τοπία της νέας Ζηλανδίας λόγω  του ότι υπάρχουν και κάτασπρα βουνά και πράσινες αχανείς πεδιάδες αλλά και έρημοι επίσης. Πράγμα απολύτως λογικό αφού έπρεπε να απεικονιστούν τελείως διαφορετικά τοπία πχ hobbitton,cracks o doom, lorien.(Φαντάζεσαι όμως τη μια μέρα να δουλεύεις στην έρημο και την άλλη στην κορυφή του βουνού?? γαμ!*#^  τα  )Το hobbiton κυριολεκτικά ανοικοδομήθηκε στο rolling Ηills of Malamata (τι διάολο ζουλού είναι εκεί?). Το πράσινο τοπίο ήταν ότι έπρεπε για να απεικονιστεί η πόλη των hobbit με τα δέντρα ,τις λίμνες και τα βουνά αλλά και πάλι εκεί που δεν έχει φροντίσει η μητέρα φύση φροντίζει, ας είναι καλά, ο υπολογιστής. Δηλαδή σε πολλά τοπία προστέθηκαν βουνά , λίμνες , και δάση με την βοήθεια  της ψηφιακής μαγείας !

 

 

 

 

 

 

ΨΗΦΙΑΚΑ ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΦΕ

 

Η ψηφιακή τεχνολογία οπτικών εφφε δεν χρησιμοποιήθηκε μόνο στη δημιουργία φανταστικών τοπίων αλλά το team της WETA δημιούργησε εξολοκλήρου ψηφιακούς χαρακτήρες  και καταπληκτικά  ειδικά εφφε. Κάθε σκηνή που τραβήχτηκε επεξεργάστηκε ψηφιακά έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι το καλύτερο δυνατό. Οι ψηφιακοί χαρακτήρες είναι  το Gollum ,Treebeard ,balrog, και το μάτι του Sauron. Ειδικά γα το gollum ο ειδικός οπτικών εφφε αναφέρει «νομίζω ότι το gollum είναι από τους πιο προσεγμένους ψηφιακούς  χαρακτήρες που δημιουργήθηκαν ποτέ. Αναθεωρήστε όλες τις παλιές ιδέες σας για το πώς μοιάζει το Gollum γιατί το Gollum θα τις αψηφήσει!» Το Gollum δημιουργήθηκε από ένα συνδυασμό computer animation και υδροδυναμικής  (?!). Παράλληλα επειδή ο παραγωγός ήθελε να δοθεί απολύτως φυσική κίνηση στο Gollum η κίνηση του βασίστηκε σε πραγματική κίνηση μυών και οστών  και όλα αυτά κάτω από το ημιδιαφανο δέρμα. Οι ειδικοί των οπτικών εφφε μελέτησαν μέχρι και ανατομία για να απεικονίσουν εντελώς φυσικά τις  αλλαγές στο πρόσωπο  ανάλογα με την συμπεριφορά του Gollum!(Αν και το Gollum εμφανίζεται στη δεύτερη ταινία)

 

 

 

 

Links  

www.lordoftherings.net (επίσημο site)

theonering.net

www.tolkien.nu

 

Όσοι ενδιαφέρονται για επιπλέον φωτογραφίες και πληροφορίες, απειλές και spam mail μπορούν να απευθυνθούν εδώ: el98029@mail.ntua.gr

 Μπορείτε να κατεβάσετε την αντίστοιχη γραμματοσειρά που φαίνεται στους αρχικούς στίχους, Tengwar-Gandalf.

 

 

Το cast της ταινίας

 

Frodo Baggins – Elijah Wood

Gandalf – Ian Mc Kellen

Aragorn – Viggo Mortensen

Sam – Sean Astin

Arwen – Liv Tyler !!!!!!!

Pippin – Billy Boyd

Merry – Dominic Monaghan

Bilbo Baggins – Ian Holm

Legolas – Orlando  Bloom

Saruman – Christopher Lee !!!!!!

Galadriel – Cate Blanchett

Boromir – Sean Bean

Gimli – John Rhys-Davies

Elrond – Hugo Weaving

Gollum – Andy Serkis (η φωνή του)

Celeborn – Marton Csokas

 

 

The Filmmakers

 Peter Jackson – director/writer/producer

Barrie M Osborne – Producer

Tim Sanders-Producer

Fran Walsh – writer/co-producer

Philippa Boyens – Writer

Mark Ordesky – Executive producer

Bob and Harvey Weinstein – Executive  producers

Rick Porras – Associate producer

 Ellen M Sommers - Associate producer

Andrew Lesnie – Director of fotography

Richard Taylor – creature , miniature,armour,special affects supervisor

Grand Major – production designer

Ngila Dickson – costume designer

Howard Shore – composer

Jamie Selkirk – post production producer

John Gilbert - Editor 

Michael j Horton – Editor

Jim Rygiel – visual effects supervisor

Alan Lee – artist/set decorator

John Howe – artist

Dan Hennah – Supervising art director

Peter Owen – Make up and hair design

Peter King – Make up and hair design