|
"H ανθρωπότητα διαιρέθηκε σε δυο
είδη ανθρώπων: Σε αυτούς που έχουν διαβάσει το
Lord of
the Rings
και σε αυτούς που πρόκειται να το διαβάσουν’’ The London Sunday Times, 1954
Για δεκαετίες ολόκληρες οι παραπάνω λέξεις πυροδότησαν τη φαντασία και έπλασαν τα όνειρα εκατομμυρίων αναγνωστών σε όλο τον κόσμο .Νέοι κόσμοι όχι απλά δημιουργήθηκαν αλλά εδραιώθηκαν στον ανθρώπινο νου ώστε το φανταστικό εξισώθηκε με τον κόσμο της Μέσης γης για πλήθος ανθρώπων. Τώρα δικαιολογημένα
ο καθένας ο οποίος δεν έχει διαβάσει το
lord
of the
rings (μάλλον
πρόκειται να το διαβάσει..) θα αναρωτηθεί
’’καλά μας τα πες
ρε μεγάλε, αλλά πως γίνεται μια τριλογία από
βιβλία να επηρέασε τόσο πολύ την φαντασία
τόσων αναγνωστών;’’ Tο
καταπληκτικό δεν είναι ότι ο Tolkien έγραψε απλά
μια πολύ καλή ιστορία (τώρα μεταξύ μας
υπάρχουν και καλύτερες) αλλά ότι αυτή η
ιστορία είναι κομμάτι μιας ολόκληρης
μυθολογίας ενός κόσμου (Middle earth)
που τον βλέπουμε από την απαρχή της
γέννησης του (Silmarillion)
και ακολουθούμε όλη την ιστορία του, η οποία
αν και καθαρά φανταστική είναι τρομερά
αληθοφανής και « πραγματική» στη φαντασία
του κάθε αναγνώστη. Έτσι
το έργο του Τolkien το οποίο είναι κυριολεκτικά τεράστιο και
το μεγαλύτερο μέρος δεν έχει εκδοθεί (ο
καημένος ο γιος του ο Christopher Tolkien
ακόμα προσπαθεί να συντάξει με μια
χρονολογική και μορφολογική σειρά μέρος
των ιστοριών του πατέρα του ,αν και δε
νομίζω να τα καταφέρει άμεσα ,μάλλον ο
εγγονός του είναι ο τυχερός ) επηρέασε ,επηρεάζει
και θα επηρεάζει γενιές δρομολογώντας τα
σύνορα φαντασίας που μόνο η middle earth
μπορεί να προσφέρει.
Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω
ο Tolkien με το έργο
του επηρέασε ριζικά την ανθρώπινη φαντασία
άρα επηρέασε και τις τέχνες ως αποκύημα της
σκέψης και δημιουργικότητας. Δεκάδες
συγγραφείς έχουν επηρεαστεί από την
ιστορία της μέσης γης και μυθιστορήματα
ποιήματα ακόμα και έρευνες έχουν γραφτεί
για το θαυμαστό αυτόν κόσμο. Ένα πάτημα για
την διάδοση του έργου του Tolkien
δόθηκε και από την επική-μεσαιωνική
μουσική που ένα μεγάλο μέρος
αντιπροσωπεύει είτε άμεσα είτε έμμεσα
τον κόσμο αυτό. Παράλληλα αυτό που
συναρπάζει στον κόσμο του Tolkien είναι οι καταπληκτικά λεπτομερείς
περιγραφές τοπίων οι οποίες έδωσαν έναυσμα
σε καλλιτέχνες για την οπτική απεικόνιση
της middle
earth.Το μεγάλο παράπονο των απανταχού talkie fun η
κινηματογραφική απεικόνιση του κόσμου
αυτού. Έπρεπε να περάσουν 5 δεκαετίες
ώστε η τεχνολογία του κινηματογράφου να
καταφέρει να αγγίξει το επίπεδο ώστε να
απεικονιστούν τα τοπία, ο μύθος
και οι χαρακτήρες του lord
of the
rings.Η μεταφορά
της φαντασίας στην οθόνη δεν αποτελεί απλά
μια προσμονή η ένα στόχο αλλά ένα όραμα
ολόκληρων γενεών. Τελικά ο μύθος έγινε
πραγματικότητα Ένας ολόκληρος στρατός από ηθοποιούς, καλλιτέχνες ,ειδικούς οπτικών εφε, ιστορικούς ειδικευμένους στο μεσαίωνα, γλύπτες, μεταλλουργούς , μοντελιστες , φωτογράφους , costume-make up designers μέχρι και γλωσσολόγους (?!) υπό την παραγωγή του Peter Jackson και με ένα αστρονομικό budget 270.000.000$ κατάφεραν (ελπίζω δηλαδή) να κάνουν αυτό το όραμα μια πραγματικότητα. Το αποτέλεσμα θα είναι τρεις ταινίες : fellowship of the ring, the two towers , the return of the king οι οποίες θα κυκλοφορήσουν τα Χριστούγεννα του 2001 ,2002 , 2003 αντίστοιχα. Ο μύθος ξεκινάει στις 19/12/2001 με το fellowship of the ring να κάνει ταυτόχρονα παγκόσμια πρεμιέρα. (Αμήν και πότε!)
ΣΕΝΑΡΙΟ
Στο πρώτο μέρος της τριλογίας
ένα νεαρό hobbit ο Frodo
Βaggins κληρονομεί ένα δαχτυλίδι αλλά αυτό δεν
είναι ένα απλό δαχτυλίδι που βρίσκουμε στη
μπιζουτιερα της γιαγιάς. Αυτό είναι το Ένα
δαχτυλίδι ένα μέσο απόλυτης δύναμης με το
οποίο ο Sauron
(ο κλασικός άρχοντας του σκότους
κακός και μοχθηρός) θα μπορέσει να
βασιλέψει στη Μέση γη.(πολλοί παραλλήλισαν
τον sauron με τον Χίτλερ
και τον πόλεμο του δαχτυλιδιού με τον β
παγκόσμιο πόλεμο αλλά ο συγγραφέας το
αρνήθηκε κατηγορηματικά).Έτσι ο Frodo
με μια παρέα από νεαρά hobbits(μικρόσωμα
και κοντόχοντρα ανθρωπάκια που λάτρευαν το
καθισιό και το φαΐ), ο κλασικός καλός και
σεβαστός μάγος Gandalf
,o νάνος Gimli, to
ξωτικό (elf) Legolas και δυο άνθρωποι ο Boromir
και ο Aragorn πρέπει να
διασχίσουν τη μέση γη για να πάνε το
δαχτυλίδι στα cracks of
doom
εκεί που δημιουργήθηκε
και να το καταστρέψουν. Τέτοιο ταξίδι
σημαίνει ότι πρέπει να εισχωρήσουν μέσα στη
mordor περιοχή του σκοτεινού άρχοντα όπου
υπάρχουν ολόκληρες στρατιές από Οrcs .(στο στόμα του λύκου δηλαδή).Άλλα για την
ιστορία δεν γράφω γιατί είμαι σίγουρος ότι
όλοι θα την ξέρετε (αμήν!) ΠΑΡΑΓΩΓΗ Ο Peter
Jackson κάνει την φαντασία πραγματικότητα!!! Από
νέος ήταν ένας tolkien
fun αλλά τελικά
έβαλε ένα στοίχημα με τον εαυτό του «ξεκίνησα
με ένα στόχο : να φέρω τους απλούς ανθρώπους που
τους αρέσει το σινεμά στον φανταστικό κόσμο
της middle
earth με τέτοιο τρόπο που να είναι απολύτως
πιστευτός και συγκλονιστικός». Από την αρχή
ήξερε πως αυτό θα είναι πραγματικά δύσκολο
και θα έπρεπε να τα δώσει όλα για όλα αλλά
όπως και ο ίδιος λέει «αυτό είναι το
λιγότερο που χρωστάμε στον Tolkien
και στους εκατομμύρια θαυμαστές σε όλο
τον κόσμο!» Τρία ολόκληρα χρόνια πριν καν
αρχίσουν τα γυρίσματα ξεκίνησε να μελετά
τις λεπτομερείς περιγραφές των τοπίων ης
μέσης γης ώστε όχι μόνο να βρει τα
πραγματικά τοπία αλλά και να μπορέσει να τα
μετατρέψει στα ονειρικά τοπία
του βιβλίου. Ακόμα και μετά από κάθε
γύρισμα όχι μόνο ο σκηνοθέτης αλλά και οι
ηθοποιοί ξαναδιάβαζαν το σημείο του
βιβλίου ώστε να τονιστεί και η παραμικρή
λεπτομέρεια Το δύσκολο στο ενχειρημα αυτό
όπως λέει ο σκηνοθέτης ήταν ότι το φιλμ
πρέπει να προσεγγίσει όχι μόνο τους fun του είδους αλλά και ανθρώπους που δεν
έχουν επαφή με το κόσμο αυτό. Έτσι έπρεπε να
βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ των διαλόγων της
ταινίας και της ιστορίας του βιβλίου για να
επιτευχθεί το καλύτερο αποτέλεσμα.(ελπίζουμε)Το
μόνο εύκολο σε όλη την υπόθεση
όπως λέει ο Peter Jackson
ήταν ότι τους χαρακτήρες
τους είχε σχηματίσει λεπτομερώς
εξαρχής στο μυαλό του έχοντας τις
περιγραφές του βιβλίου. Παράλληλα και οι
ιδεολογικές προεκτάσεις του βιβλίου είναι
αναγκαίο να εκφραστούν πλήρως .πχ. η κλασική
μάχη μεταξύ καλού και κακού , η φιλία που
επιζεί και στηρίζει τον άνθρωπο σε αντίξοες
συνθήκες, το κουράγιο κ.α.
ΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΤΟΥΣΣτο πρώτο βιβλίο παρουσιάζονται 9
διαφορετικοί χαρακτήρες
οι οποίοι ανήκουν και σε διαφορετικούς
πολιτισμούς. Αυτή η διαφορά δεν έπρεπε να
είναι επιφανειακή πχ απλά διαφορές στην
ένδυση και στο make
up
αλλά «ουσιαστική» στον τρόπο ζωής, κίνησης ,
μάχης ακόμα και στον τρόπο ομιλίας !!!!Γι
αυτό μεγάλη βοήθεια πρόσφεραν όχι μόνο οι costume
designers αλλά και οι ειδικοί μεσαιωνικών
πολεμικών τεχνών όπου δίδαξαν τον καθένα να
πολεμά με διαφορετικό τρόπο έτσι να
τονιστεί η διαφορά μεταξύ ενός αρμονικά
γρήγορου elf
και ενός αργού αλλά δυνατού
dwarf. Αυτό που
εξέπληξε εμένα προσωπικά είναι ότι
επιστρατεύτηκαν ακόμα και γλωσσολόγοι για
να μάθουν τους ηθοποιούς κατάλληλη προφορά
ώστε να διαφέρει ο τρόπος ομιλίας (αν
και μιλάνε όλοι την κοινή γλώσσα της εποχής
η προφορά είναι διαφορετική ανάμεσα σε
ανθρώπους και hobbit)
.Εδώ θα πρέπει να τονίσω ότι ο ίδιος ο Tolkien
επινόησε γλώσσα και γραφή
διαφορετική για κάθε πολιτισμό
ξεχωριστά ακόμα και την προφορά!!(το μισό
του Τhe Return of the King
αποτελείται από
παραρτήματα για την γλώσσα και την γραφή
των πολιτισμών και χρονολογικών περιόδων
της Middle
earth).Παράλληλα
οι ηθοποιοί έπρεπε να είναι σε άριστη
φυσική κατάσταση αφού έπρεπε να μάθουν όχι
μόνο να μάχονται και να ιππεύουν αλλά
ουσιαστικά να αντέξουν σε συνεχές γύρισμα
275 ημερών!!
Ο
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Το μεγάλο ερώτημα που είχε
τεθεί είναι «πως μπορείς να
κατασκευάσεις ρεαλιστικά κάτι το
φανταστικό? Η απάντηση βρίσκεται στην
αρχαία κινέζικη παροιμία :«η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά».
Έτσι αναγκαία ήταν
η βοήθεια της WETA
limited , μιας ομάδας ειδικών σε κατασκευές ,ειδικών
εφε, μακετών, και μοντελισμού. `Έτσι 120
τεχνικοί δούλευαν ανηλεώς χωρισμένοι σε 6
ομάδες όπου η κάθε μια είχε αναλάβει τις
εξής εργασίες
Παράλληλα ήρθαν σε συνεννόηση
με τους ζωγράφους Alan
Lee
και John
Howe
οι οποίοι έχουν δημιουργήσει δεκάδες έργα
βασισμένα στο έργο του Tolkien.
Αφού αρχικά δημιουργήθηκαν οι τα πρώτα
σκαριφήματα χαρακτήρων
και τοπίων έπειτα αυτά έγιναν μινιατούρες
και αφού τελειοποιήθηκαν
μετατράπηκαν σε πραγματικές διαστάσεις
είτε στην φύση είτε ψηφιακά. Πολλά από τα
σκηνικά κατασκευάστηκαν από πολυστυρενιο
ένα υλικό το οποίο μπορεί να μοιάζει με
παλαιό ξύλο ακόμα και με βράχο με κάθε
παραμικρή λεπτομέρεια. Παράλληλα
σχεδιάστηκε ένα μηχάνημα από τη WETA που ψέκαζε πολουρεθανιο(ένα είδος
ελαστικού) έτσι ώστε μπορούσαν να φτιάξουν
εκατοντάδες σκηνικά και αντικείμενα π.χ
κράνη σπαθιά , πανοπλίες ( και εγώ νόμιζα ότι
ήταν αληθινά ουα!!) Επιπρόσθετα θα έπρεπε να
έχουν και τη κατάλληλη αντοχή γιατί εδώ που
τα λέμε να γίνεται μάχη πάνω σε πλαστικό
βράχο είναι λιγάκι κουλό.
ΜΑΣΚΕΣ ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ ΚΑΙ ΠΑΝΟΠΛΙΕΣ Το άλλο εκπληκτικό ενχειρημα είναι ότι κάθε αντικείμενο που χρησιμοποιήθηκε είναι μοναδικό και κατασκευάστηκε ειδικά για την ταινία από ζωγραφιές και σκαριφήματα αφού η μέση γη είναι κάτι το τελείως φανταστικό. Δηλαδή φανταστείτε τους παρακάτω αριθμούς
Η δουλειά των WETA
ήταν τόσο εκπληκτική ώστε έβλεπες
ένα ξίφος τέλεια κατασκευασμένο και
διαπίστωνες ότι ήταν από πλαστικό μόνο αν
το έπαιρνες στα χέρια σου!! λέει ο
σκηνοθέτης .Κατασκευάστηκαν τα πόδια και τα
αυτιά των hobbit καθώς και τα πόδια και τα χέρια των Uruk-hai τόσο μοναδικά που νόμιζες ότι ήταν
αληθινά. Μεγάλη προσοχή δόθηκε και στην
απεικόνιση των διακοσίων μοναδικών
Orcs όπου μαύρες μοναδικές πανοπλίες που
έμοιαζαν με τον σκελετό εντόμου
για να δημιουργήσουν
την γλοιώδη και τρομαχτική εμφάνιση των
στρατιωτών του σκότους. Ακόμα και το αίμα
τους στη μάχη σχεδιάστηκε ειδικά για την
ταινία. Έτσι το look
των σκοτεινών υποτακτικών
του κακού ολοκληρώθηκε με το αίμα και τη
λάσπη των πεδίων της μάχης .
ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ ΣΚΗΝΙΚΑ Το καλύτερο φυσικό σκηνικό
ήταν τα τοπία της νέας Ζηλανδίας λόγω
του ότι υπάρχουν και κάτασπρα βουνά και πράσινες
αχανείς πεδιάδες αλλά και έρημοι επίσης.
Πράγμα απολύτως λογικό αφού έπρεπε να
απεικονιστούν τελείως διαφορετικά τοπία πχ
hobbitton,cracks
o doom,
lorien.(Φαντάζεσαι
όμως τη μια μέρα να δουλεύεις στην έρημο και
την άλλη στην κορυφή του βουνού?? γαμ!*#^
τα )Το hobbiton
κυριολεκτικά ανοικοδομήθηκε στο rolling
Ηills of
Malamata
(τι διάολο
ζουλού είναι εκεί?). Το πράσινο τοπίο ήταν ότι
έπρεπε για να απεικονιστεί η πόλη των hobbit με τα δέντρα ,τις λίμνες και τα βουνά αλλά
και πάλι εκεί που δεν έχει φροντίσει η
μητέρα φύση φροντίζει, ας είναι καλά, ο
υπολογιστής. Δηλαδή σε πολλά τοπία
προστέθηκαν βουνά , λίμνες , και δάση με την
βοήθεια της
ψηφιακής μαγείας !
ΨΗΦΙΑΚΑ ΟΠΤΙΚΑ ΕΦΦΕ Η ψηφιακή τεχνολογία οπτικών
εφφε δεν χρησιμοποιήθηκε μόνο στη
δημιουργία φανταστικών τοπίων αλλά το team της WETA δημιούργησε εξολοκλήρου ψηφιακούς
χαρακτήρες και καταπληκτικά
ειδικά εφφε. Κάθε σκηνή που τραβήχτηκε
επεξεργάστηκε ψηφιακά έτσι ώστε το
αποτέλεσμα να είναι το καλύτερο δυνατό. Οι
ψηφιακοί χαρακτήρες είναι
το Gollum ,Treebeard
,balrog, και το μάτι
του Sauron. Ειδικά γα το gollum
ο ειδικός οπτικών εφφε αναφέρει «νομίζω ότι
το gollum είναι από τους πιο προσεγμένους
ψηφιακούς χαρακτήρες
που δημιουργήθηκαν ποτέ. Αναθεωρήστε όλες
τις παλιές ιδέες σας για το πώς μοιάζει το Gollum γιατί το Gollum θα τις αψηφήσει!» Το Gollum
δημιουργήθηκε από ένα συνδυασμό computer
animation και υδροδυναμικής (?!).
Παράλληλα επειδή ο παραγωγός ήθελε να δοθεί
απολύτως φυσική κίνηση στο Gollum η κίνηση του βασίστηκε σε πραγματική
κίνηση μυών και οστών και
όλα αυτά κάτω από το ημιδιαφανο δέρμα. Οι
ειδικοί των οπτικών εφφε μελέτησαν μέχρι
και ανατομία για να απεικονίσουν εντελώς
φυσικά τις αλλαγές
στο πρόσωπο ανάλογα
με την συμπεριφορά του Gollum!(Αν και το Gollum
εμφανίζεται στη δεύτερη ταινία)
Links www.lordoftherings.net (επίσημο site)
Όσοι ενδιαφέρονται για επιπλέον φωτογραφίες και πληροφορίες, απειλές και spam mail μπορούν να απευθυνθούν εδώ: el98029@mail.ntua.gr Μπορείτε να κατεβάσετε την αντίστοιχη γραμματοσειρά που φαίνεται στους αρχικούς στίχους, Tengwar-Gandalf.
Το
cast της ταινίας
Frodo
Baggins – Elijah Wood Gandalf
– Ian Mc Kellen Aragorn
– Viggo Mortensen Sam
– Sean Astin Arwen
– Liv Tyler !!!!!!! Pippin
– Billy Boyd Merry
– Dominic Monaghan Bilbo
Baggins – Ian Holm Legolas
– Orlando Bloom Saruman
– Christopher Lee !!!!!! Galadriel
– Cate Blanchett Boromir
– Sean Bean Gimli
– John Rhys-Davies Elrond
– Hugo Weaving Gollum
– Andy Serkis (η
φωνή
του) Celeborn
– Marton Csokas The Filmmakers Peter
Jackson – director/writer/producer Barrie
M Osborne – Producer Tim
Sanders-Producer Fran
Walsh – writer/co-producer Philippa
Boyens – Writer Mark
Ordesky – Executive producer Bob
and Harvey Weinstein – Executive producers Rick
Porras – Associate producer Ellen
M Sommers - Associate producer Andrew
Lesnie – Director of fotography Richard
Taylor – creature , miniature,armour,special affects supervisor Grand
Major – production designer Ngila
Dickson – costume designer Howard
Shore – composer Jamie
Selkirk – post production producer John
Gilbert - Editor Michael
j Horton – Editor Jim
Rygiel – visual effects supervisor Alan
Lee – artist/set decorator John
Howe – artist Dan
Hennah – Supervising art director Peter
Owen – Make up and hair design Peter
King – Make up and hair design
|